| Author |
| Leone |
Posted: Fri Oct 30, 2009 8:44 pm Post subject: kassa styrlager!? eller kanske nått ännu värre!? |
|
|
 ZZ Prins
|
Har haft zoomern i gott och väl 4 år nu och den har ju funkat som den ska..
men nu senaste veckorna tycker jag hela maskinen känns lite konstig, främst framgaffeln.
när man bromsar in hårt och sedan börjar köra igen så "knäpper" det i framgaffeln, som om det är glapp i nått lager
jag kan väl erkänna att jag kört kanske lite extra hårt med stackaren nu på sistonde men det bör den väl ändå klara?
en annan grej är att den känns lite underlig när tex står still och rullar den fram och tillbaka(med eller utan motor igång), den liksom.. knäpper lite och vobblar...
jag kan inte riktigt lokalisera var felat kommer ifrån men måste ju onekligen vara ifrån hjulen
knäppande är kanske fel föresten, det känns som om däcken liksom är kantiga, små "hopp" blir det när man gungar den fram o tbaka...
det lutar mot en nedplockning av hela skiten nu i vinter, för jag vill inte gärna lämna in den hos nån åf...
hursomhelst, vad kan vara fel!? och hur mkt kostar lager etc?  _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
| TrooL |
Posted: Sun Nov 01, 2009 8:12 pm Post subject: |
|
|
 ZZ Legend
|
Alla lager är väl standardstorlekar = ingen speciell storlek just för zoomer = inte speciellt dyrt. Ring nån Honda-åf och fråga om lager. _________________ zoomern sönderslagen - har inte råd med ny.
hejdå |
|
| Back to top |
|
 |
| Leone |
Posted: Mon Nov 02, 2009 6:20 pm Post subject: |
|
|
 ZZ Prins
|
det låter ju bra:) fast det återstår ju att se om det verkligen är det som har pajjat..
ingen som har nån idé över vad det andra kan vara? _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
| Keyman |
Posted: Mon Nov 02, 2009 8:03 pm Post subject: Re: kassa styrlager!? eller kanske nått ännu värre!? |
|
|
 Stammis
|
| Leone wrote: |
en annan grej är att den känns lite underlig när tex står still och rullar den fram och tillbaka(med eller utan motor igång), den liksom.. knäpper lite och vobblar...
jag kan inte riktigt lokalisera var felat kommer ifrån men måste ju onekligen vara ifrån hjulen
knäppande är kanske fel föresten, det känns som om däcken liksom är kantiga, små "hopp" blir det när man gungar den fram o tbaka...
REMMEN.....
quote] |
|
| Back to top |
|
 |
| Freddo |
Posted: Tue Nov 03, 2009 8:31 am Post subject: Re: kassa styrlager!? eller kanske nått ännu värre!? |
|
|
 Förebild
|
| Leone wrote: |
knäppande är kanske fel föresten, det känns som om däcken liksom är kantiga, små "hopp" blir det när man gungar den fram o tbaka... |
Det låter som ett hjullager är tvärslut. Om man slarvar vid av- och påmontering av framhjulet (vid byte av däck exempelvis) så kan metallhylsan på hjulaxeln hamna snett mot lagertätningen eller skada denna och då kan jag tänka mig att lagret tar slut fort. Jacka upp moppen så att framhjulet hänger i luften, rulla framhjulet och lyssna efter missljud. _________________ Först nu har jag insett att antidepressiva även finns i förpackningar om 50cc! |
|
| Back to top |
|
 |
| Leone |
Posted: Wed Nov 04, 2009 5:21 pm Post subject: |
|
|
 ZZ Prins
|
ok det kan jag göra, men jag har aldrig pillat på hjulen så jag tycker det e lite konstigt... men jag skall kolla det =) _________________
 |
|
| Back to top |
|
 |
|
|
|